De 20e eeuw door de ogen van Free Electron

Hier tref je van alles aan over de twintigste eeuw.
Plaats reactie
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 25 nov 2011, 05:40

De 20e eeuw (according to Free Electron), inleiding

Ik denk dat we veilig mogen aannemen dat iedereen die dit leest, geboren is in die bewogen 20e eeuw. De eeuw waarin naar mijn idee zo enorm veel is veranderd ten opzichte van de eeuwen ervoor dat we rustig mogen spreken van een revolutionaire eeuw.
Op alle fronten, maar vooral op technisch vlak en alles wat daaruit weer voortvloeit zoals wapens, massacommunicatie maar ook medische kennis en onze oudste menselijke droom: lucht- en ruimtevaart.

Nu is het vak geschiedenis op school nooit zo populair geweest, ook bij mij niet. Dat komt wellicht doordat je eerst door die enorme rijstebrijberg aan onzin uit vroeger eeuwen door moest worstelen, met de bijbehorende genoegens zoals het klassikaal en klakkeloos op kunnen dreunen van "1600 slag bij Nieuwpoort" en dergelijke meer.
Voordat je dan aan die interessante 20e eeuw toekwam die je de gehele schoolperiode als een vette worst werd voorgehouden, was het al examentijd en dus kwamen we daar niet aan toe. Zo zal het de meesten hier wel zijn vergaan.
Nu hadden wij op de middelbare school een Joodse leraar die zo af en toe nog wel was te bewegen tot een mooi verhaal op een winterachtige vrijdagmiddag doch dit was eerder uitzondering dan regel. Dus zelf maar boeken lezen (internet was er nog niet, zo rond 1980), lenen uit de bibliotheek tot ook daar alles was uitgeput.
En dan zien we (achteraf natuurlijk pas) dat die hele geschiedschrijving is gemaakt door A. de overwinnaars van de beide wereldoorlogen en B. vanuit bepaalde invalshoeken. Dat kan zijn economisch, militair, maatschappelijk-sociaal of politiek, maar nooit vanuit de techniek. En dat is raar, want juist die techniek heeft ervoor gezorgd dat we in de 20e eeuw een omwenteling op alle gebied hebben gezien die zijns gelijke in de gehele geschiedenis der mensheid niet kent. Letterlijk alle verworvenheden die wij heden ten dage kennen, hebben we te danken aan die techniek en dan met name de electronica.
Ga maar na: wapens, vliegtuigen, computers, moderne geneeskunst, maar ook het eten op ons bord, ons krantje, onze auto, ons vermaak (radio, muziek, TV) alles hebben we aan de techniek te danken.

Nu kan techniek ten goede en ten kwade worden benut; ook dat hebben we afgelopen eeuw wel gezien. Ik wil in deze nieuwe artikelenreeks die onregelmatig zal verschijnen, aandacht schenken aan de ontwikkelingen in de 20e eeuw, gerelateerd aan of gezien vanuit de techniek. Dat is een invalshoek die volgens mij nog niet eerder is gebruikt (Waarom eigenlijk niet? Mist men daarvoor de kennis? Het is bere-interessant!) en die ik dus wil gaan invullen.
NB.: ik ben geen historicus, maar heb wel een kast vol (electronica- en radio)boeken die tot ruwweg 1915 teruggaan en zal daaruit veelvuldig putten. Daarbij zal ik soms aanhaken bij lopende ontwikkelingen, soms teruggrijpen naar een periode vòòr de 20e eeuw; het zijn soms op zichzelf staande en soms opeenvolgende artikelen.  Wie in een artikel fouten ontdekt, gelieve dit in een commentaar te melden zodat het aangepast kan worden.

© Free Electron 2011
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, Nexion, Toxopeus
baphomet
Administrator
Administrator

vr 25 nov 2011, 05:49

Nice FE!!! vette shit, de 20ste eeuw is sowieso een eeuw vol gebeurtenissen die zeker een plek verdienen! Helemaal over elektronica.
1119 AD
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: FreeElectron
Toxopeus
Administrator
Administrator

vr 25 nov 2011, 05:51

Echt een onderwerp wat aan m'n hart ligt!
In de erfenis der eeuwen ligt veel wijsheid opgetast. Ook hier geldt: dwaas is hij die zijn eigen geschiedenis versmaadt.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, FreeElectron
Nexion
Super QFF-er
Super QFF-er

vr 25 nov 2011, 06:03

20ste eeuw.......

Revelation 20
15. Anyone whose name was not found written in the book of life was thrown into the lake of fire.
Okee, dus de 21ste IS the Lake of Fire?. ;) Dat beloofd nog wat.
Qvic
Senior QFF-er
Senior QFF-er

vr 25 nov 2011, 06:20

Laat deze informatie maar komen, ik ben altijd wel geïnteresseerd in vooral in de (oude) elektronica.
Dromen
Administrator
Administrator

zo 27 nov 2011, 04:34

Haha, cool! Mooie intro en mooie invalshoek!!

Ik kijk er naar uit FE!!
henkfdgsdfhffgfg
Senior QFF-er
Senior QFF-er

zo 27 nov 2011, 06:15

Leuk onderwerp FE, doet de elektrotechnicus in mij warm lopen.

Heel veel zaken van het dagelijks leven draaien om elektronica en als je dan inderdaad gaat terugkijken dan zie je dat er enorme sprongen zijn gemaakt.

Kijk uit naar het vervolg.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet
ddww

zo 27 nov 2011, 06:18

Ik denk dat we nog weleens terug zullen grijpen op de "oude" elektronika bij een mega sunflare :)
Helaas heb ik er niet veel meer van maar vroeger verzamelde ik vooral veel buizenapparatuur uit de dump, zenders en ontvangers met vooral amerikaanse buizen.
het was altijd een sport om dat spul aan de gang te krijgen :)
Leuk artikel FE! ;)
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 27 nov 2011, 07:16

lijkt me zeer interessant FE, wel eens een soort van tijdslijn gezien vanuit techniek maar daar lijkt inderdaad een stuk te missen, in elk geval vanuit de "normale" burger gezien.
Wees aardig tegen mensen als je omhoog klimt, want je komt ze weer tegen als je naar beneden gaat...
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

di 25 mar 2014, 00:23

Hier ga ik binnenkort weer mee verder.

Her en der staan er wat artikeltjs van mij die hier ook wel onder vallen, maar in andere categorieen.
Die moesten maar eens bij elkaar worden gezet, maar dat kan later wel.
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: baphomet, blackbox
Plaats reactie

Terug naar “20e Eeuw”