Gedachtes over 'de' maatschappij

Alles over (levens)filosofie en aanverwanten
Plaats reactie
sorpdx88
Junior QFF-er
Junior QFF-er
Contacteer:

zo 08 sep 2013, 11:34

Soms als ik door de binnenstad loop tussen allerlei mensen, langs allerlei winkels en cafe's, langs kerken en pleintjes, luisterend naar geroezemoes en geklets, naar sirene's en muzak, terwijl ik warme broodjes ruik en opeens trek heb in een croissant.. daklozen die mij vragen om een losse euro voor een slaapplek, wat ik ze soms ook geef.. soms denk ik weleens:

HOLY SHIT.

Alles is voorgeprogrammeerd! De moderne mens is gecultiveerd, geoogst en gezaaid, gevormd en bewerkt, geprogrammeerd en gebruikt. Wij verblijven in huizen zodat we daar kunnen slapen om de volgende ochtend weer te gaan werken om het zelfde huis te kunnen betalen om ons een veilig gevoel van 'thuis' te geven. Vanuit dit veilige gevoel krijgen wij een soort vaag optimistische gedachtegang dat alles perfect is en dat we eigenlijk weer eens op vakantie zouden willen, om 'even iets anders te doen'.
Alles wat wij kennen, was er al voordat wij er waren? Alles is gemaakt als middel om een voorspelbaar doel mee te halen? Er is geen economie als we geen werk zouden willen, als we geen huis zouden willen, geen verzekeringen zouden willen, alles is er al? Truman Show! True Man, show!

Dit klinkt misschien heel cynisch.. maar misschien is het ook zo? Met nadruk op 'ook'.
Maar hoe verklaar je dan het gevoel 'gelukkig' te zijn met diezelfde middelen die ergens ook heel voorspelbaar zijn? Als 'gelukkig zijn' al relatief is, is het dan niet juist 'vrede hebben met jezelf' wat meer waarde heeft? Vrede, ongeacht de voorspelbaarheden en de patronen?
Dit zijn alleen maar wat hersenspinsels en mijn stemming heeft er altijd invloed op, maar ik denk dan ook gewoon veel ::)
Steun/draag bij aan ons onafhankelijke, geestverruimende muziek/kunstlabel: http://www.symptomsofreality.com
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
ThaViking
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 08 sep 2013, 13:17

Ordo Ab Chao :D.
Voorspelbaarheid kweken is goed voor het systeem ^^

Mijn vraag hierbij is, wat is dan eigenlijk een meer natuurlijk systeem en waar/wat brengt dit ons

Ik denk dat er wel veel zijn die hetzelfde zien, mensen die maar gewoon meedoen en doen omdat het zo hoort en zo aangeleerd is.
baphomet
Administrator
Administrator

zo 08 sep 2013, 16:16

Routes zijn reeds bepaald, nog voor ze überhaupt door levende wezens verkent kunnen worden. Afwijken van die reeds uitgestippelde routes (lees: maatschappelijke levenslijnen) brengt verandering die soms als goed en soms als slecht wordt ervaren door hen die afwijken van de reeds bepaalde route. Ik persoonlijk wijk graag af van de reeds bepaalde route. Dat brengt mij persoonlijk het meeste voldoening. Zo maak je tenminste nog eens een keer wat mee.

:D
sorpdx88
Junior QFF-er
Junior QFF-er
Contacteer:

zo 08 sep 2013, 16:28

Dan heb ik dus tóch een 'afwijking' :D
Steun/draag bij aan ons onafhankelijke, geestverruimende muziek/kunstlabel: http://www.symptomsofreality.com
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox
baphomet
Administrator
Administrator

zo 08 sep 2013, 16:32

Afwijken van de menigte wordt te vaak gezien als iets negatiefs of als iets dat pertinent niet goed is. Ik persoonlijk ben juist meer voor het luisteren naar je individuele wil... Maar goed dat is en blijft persoonlijk natuurlijk. Voor ij voelt het in ieder geval niet als afwijking, eerder als een verrijking.

;D
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 08 sep 2013, 16:34

Een afwijking is altijd de perceptie van anderen. En daar heb ik gewoon schijt aan. ;D
Tobi
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 08 sep 2013, 16:38

Alle vooruitgang is bepaald door degene die afwijken van de maatschappelijke norm.
Moraliteit ∝ Vrijheid
Real eyes realize real lies!!
Natural Law: The REAL law of attraction | The end of all evil
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: BL@DE
Vortex
Super QFF-er
Super QFF-er

zo 08 sep 2013, 20:13

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."
nosce te ipsum
FreeElectron
Super QFF-er
Super QFF-er

di 02 sep 2014, 12:57

Afbeelding
De volgende gebruiker(s) zeggen bedankt: blackbox, wodan, BL@DE, Toxopeus, ninti, NoMore
Plaats reactie

Terug naar “Filosofie”